10 krachtige mindset shifts voor 2024.

by Lars

Inhoud van blog:

Afgelopen jaren ben ik mij meer gaan verdiepen in mijn eigen mindset. Ik ging regelmatig gewapend met een notitieblokje een wandeling maken om vervolgens onder het genot van een cappuccino mijzelf volledig te onderzoeken. Voorbij aan het masker, vanuit radicale eerlijkheid de spiegel eens goed voor houden, en kijken waar je staat. 

In dat proces van zelfreflectie en zelfonderzoek raakte ik gefascineerd door de invloed die onze overtuigingen, gedachtes, gewoonte en percepties hebben op onze eigen ervaren mate van levenskwaliteit. Ik zie nu in dat iedereen het leven door een bepaalde lens kijkt: jouw eigen realiteitsfilter, dat beïnvloed wordt door je ervaringen, percepties en mindset. Wij zien het leven niet zoals hij is, maar wij zien het leven zoals wij zijn. Er is geen realiteit. Er zijn alleen maar percepties. Herkenbaar? Op sterke, krachtige dagen kan het leven fantastisch aanvoelen. Op mindere dagen kan het leven zwaarmoedig aanvoelen. Terwijl er aan het leven an sich niet persee veel veranderd is. 

Een van de grootst merkbare verschillen die je kan maken in het ervaren van je eigen levensbeloop is het kiezen (en veranderen) van de manier waarop jij tegen een aantal zaken aankijkt. Noem het mindset shifts, omdenken of kiezen voor andere nieuwe percepties. Wij hebben namelijk wel degelijk invloed op hoe wij een bepaalde ervaring benaderen en beschouwen, en hoeveel kracht en lading wij aan die gebeurtenissen geven. Daarmee beschikken wij dus over het vermogen om ons realiteitsfilter en daarmee onze lens waardoor wij het leven zien te beïnvloeden. 

Ik deel hier 10 krachtige mindset shifts die de manier waarop de wereld zich voor jou manifesteert kunnen beïnvloeden om 2024 gelijk goed te kunnen starten. 

Mindset shift 1: Van denken in schaarste naar denken in overvloed.

Het menselijk brein richt zich van nature op schaarste en staat regelmatig in de overlevingsstand. Dat betekent dat wij ons automatisch meer aangetrokken voelen richting het denken in te korten. Wij zijn zo geprogrammeerd dat wij bijna altijd onze huidige ervaringen uitzetten tegenover wat er nóg meer mogelijk is. Zodra wij iets hebben bereikt vragen wij ons al snel af: whats next? Die constante drang naar groei en verandering is een mooi eigenschap, maar tegelijkertijd kan het ons ook erg ongelukkig maken. Die continue zoektocht naar meer en beter kan ervoor zorgen dat wij de illusie krijgen dat het ‘nooit goed genoeg is’. Als wij ons dagelijks voornamelijk richten op wat er niet is en ontbreekt, dan gaan wij vanzelf meer dingen zien die beter kunnen en ontbreken: wat je aandacht geeft groei (wet van aantrekkingskracht.. daarover later meer)

Maar wat als het anders kan? Wat als jij je focust leer verleggen voor jezelf door regelmatig bewuster je aandacht te richten op zaken die juist goed gaan, en op dagelijkse basis mogelijk zijn. Wat als jij die momenten die dagelijks voor je afspelen meer gaat leren waarderen. Jij kunt een dankbaarder mens worden, door jezelf op die manier te ‘programmeren’. Zie: https://www.krachtigemindset.nl/dankbaarheid-trainen/. Door deze mindset shift zal je op den duur ook steeds meer dingen gaan zien waar jij enorm blij en dankbaar voor bent. Er is genoeg, je hebt genoeg en er zal altijd genoeg zijn. Geloof jij dat? 

Mooie reminder in de woorden van Marcus Aurelius:

“Als je ’s ochtends opstaat, bedenk dan wat een kostbaar voorrecht het is om te leven – om te ademen, te denken, te genieten, lief te hebben.”

Mindset shift 2: Van slachtofferschap naar persoonlijk leiderschap.

 ‘’Het leven is continu aan het veranderen. Onderdeel van die veranderingen is het feit dat iedereen te maken zal krijgen met tegenslagen in het leven. De een meer dan de ander. Het leven is niet eerlijk, en dat zal het nooit zijn. Je hebt nergens recht op, en niets heeft zo moeten zijn.’’ Een greep uit een stuk tekst die ik voor mijzelf heb uitgeschreven om mijzelf te herinneren aan de realiteit van het leven.Dat was voor mij een bittere pil om te slikken, maar tegelijkertijd een echte eyeopener. Ik geloof dat wij een keuze hebben om te kiezen wat wij doen met de zaken die ons overkomen. Dat wil echter niet zeggen dat het makkelijk is, maar er is altijd een keuze. 

Als je geen gelukkig leven leidt, je mist een diepere zingeving en je bent niet blij, dan is dat in veel gevallen een gevolg van de keuzes die jij tot op het heden wel of juist niet hebt gemaakt. Het vasthouden van gevoelens van wraak, frustratie en woede komt vaak voort uit een overtuiging dat wij dit gevoel moeten vasthouden, omdat wij anders onze pijn of problemen niet erkennen. Maar het is een niet helpende strategie dat ons onbedoeld vasthoudt in het slachtofferschap. Begrijp mij niet verkeerd: In sommige gevallen is het gewoon lekker om de verantwoordelijkheid buiten jezelf te leggen, om te vloeken op hoe het leven zijn kaarten uitdeelt. Daar herken ik mijzelf ook in: dat is menselijk, niet gek. Maar het is goed om voor jezelf in de tussentijd wél na te denken over het nemen van constructieve stappen. Daar komt persoonlijk leiderschap om de hoek kijken.

Herinner jezelf eraan dat jij de creator bent van jouw leven. Jij staat aan het stuur en bepaald welke kant jij op gaat. Je hebt wel degelijk invloed op je leven (niet te verwarren met controle). Je kunt en zal zelf acties moeten opstellen die bijdragen aan jouw gewenste richting in het leven. Juist de shift van slachtoffer naar leider kan daarin enorm werken. Neem je regie en verantwoordelijkheid terug. In plaats van jezelf af te vragen: ‘Waarom overkomt mij dit nu’, kan jij ook je aandacht en focussen verleggen op het bedenken van mogelijke oplossingen. Zodra je geen persoonlijk leiderschap neemt over je leven zeg je eigenlijk dat je afhankelijk blijft van de willekeurigheid van het leven. Je leeft reactief in plaats van proactief. Neem de regie terug. 

Stel jezelf eens de vraag: Wat wil deze situatie mij nu eigenlijk vertellen? Hoe kan ik, onder de huidige geldende omstandigheden, de beste versie van mijzelf zijn en ontwikkelen? Welke patronen en gedragingen zou ik graag willen ontwikkelen, waarvan ik weet dat ze bijdrage aan een gelukkiger leven?  

Focus op wat je wilt, waar je naartoe wilt bewegen, en probeer dat zo goed mogelijk vorm te geven. Creëer een visie van de toekomst, in plaats van het je laten leiden door de emoties van het verleden.

Mindset shift 3: Van Mindless scrollen naar mindfull consumeren van media.

Volgens een jaarrapport van tv-marketingorganisatie screenforce besteedde de gemiddelde Nederlander in het jaar 2022 ruim drie uur van zijn tijd aan de televisie. Voor vijftigplussers werd dit aantal zelfs vergroot tot vierenhalfuur. Tel daar nog het social media gebruik bij op, voor voornamelijk jongvolwassenen, en je tikt al aardig snel 4+ uren aan per dag.

Onze gedachte ontstaat door zaken die ons bezig houden en waar wij regelmatig aan worden blootgesteld. Elk moment dat wij iets horen, lezen, zien, maakt een indruk op ons. Die indrukken komen voort uit de tv-programma’s die wij kijken, de sociale media streams die wij volgen en het nieuws. De media in zijn algemeenheid is dan ook de belangrijkste informatiebron die wij dagelijks consumeren.

Al deze indrukken hebben een grote impact op de manier waarop wij het leven zien: de lens waardoor wij kijken, vanuit onze gedachtes en overtuigingen. En daarmee beïnvloedt het je mindset direct. Vooral het nieuws is voornamelijk negatief georiënteerd. Alles wat negatief is scoort nu eenmaal beter, daar zit een psychologie achter. 

Het is van groot belang om media te consumeren die aansluit bij jouw gewenste mindset. Kijk eens naar wat voor invloeden de verschillende media vormen hebben op jou leven: verrijkt het jou, of houdt het je tegen om een bepaalde richting op te gaan? Onthoud dat niemand je verplicht om iets te kijken of te luisteren, dus er is altijd de vrijheid om ergens minder of geen tijd meer in te stoppen! Duik eens in een interessante podcast, documentaire, of ga een ‘skill’ op zoeken op youtube waar je graag meer over wilt leren. Zoals bijvoorbeeld leren om beter te communiceren en onderhandelen. Of vervang het nieuws eens regelmatig door het lezen van een boek, of interessante artikelen. Zo heb ik bijvoorbeeld een apart social media account waar ik minder dan 30 mensen op volg die in mijn ogen een positieve bijdrage leveren aan mijn levenshouding, en tevens mijn interesses in het leven. Wellicht kan je dat ook eens proberen!

Mindset shift 4: Van jaloezie naar nieuwsgierigheid en verwondering.

Iedereen is in het leven weleens jaloers. Die vriend die alles makkelijk af lijkt te gaan, een personage op tv die een fantastisch karakter heeft, of de mensen die je op social media tegen komt met een levensstijl waar jij mogelijkerwijs jaloers op bent. Vaak zorgt die jaloezie voor frustratie. Je gaat jezelf op de kop zitten, ben streng richting jezelf, beschouwt het als (wederom) een bewijs dat jij iets niet goed kan of beheerst. Maar jaloezie hoeft geen slechte raadgever te zijn. In veel gevallen zegt het iets over een innerlijke behoefte van jouzelf. Want zeg nou zelf: Je bent jaloers met een reden, niet? Wat als jij hier voortaan naar durft te kijken vanuit een nieuwsgierige en verwonderende blik? Heb jij jezelf bijvoorbeeld weleens af gevraagd waarom jij in eerste instantie jaloezie voelt wegens een ander?

Vaak zegt dit iets over een persoonlijk drijfveer, of jouw normen en waarden. We zien soms gedrag waar we jaloers op zijn, omdat wij diep vanbinnen hetzelfde verlangen. Aan deze menselijke jaloezie kan je ook een gunstige verandering voor jezelf aan koppelen, vanuit nieuwsgierigheid. Wellicht zie je iemand die iets meer de tijd neemt voor het lezen van boeken, het nemen van een extra wandeling, of het plannen van een sportmoment vóór werk. Gebruik juist die persoon met zijn of haar handelingen als richtingswijzer voor jezelf. Als een rolmodel. En vooral als levend bewijs dat wat jij diep vanbinnen verlangt wel degelijk mogelijk is.

Mindset shift 5: Van problemen naar oplossingsgericht leren denken 

Ons brein vindt het fantastisch om te ploeteren om zaken die niet lekker draaien. In uitdagende situaties kunnen zorgelijke gedachte je vaak in zijn totaliteit in beslag nemen. Dat heeft echter ook een keerzijde. Want alles wat je aandacht geeft groei (weet je nog?). En als jij je problemen dus veel aandacht geeft, blijven die problemen zich ook creëren. Dat heeft te maken met de wet van aantrekking. Kort gezegd houdt dit in dat jij je eigen realiteit creëert met je eigen gedachte. Jij bent de kapitein van je eigen schip, en beschikt als het ware over een magneet die zaken aantrekt. Positieve gedachte trekken meer positieve gedachte aan, en negatieve trekken juist meer negatieve gedachte aan. Als je beseft dat een mens gemiddeld 60.000 gedachte per dag heeft die jou vormgeven, dan kan je dus weldegelijk zeggen dat je met je huidige gedachtes je realiteit aan het bepalen ben. Het leven dat je leidt is dus een weerspiegeling van je gedachte. Denk jij veel in problemen? Dan zijn er veel problemen. Denk jij veel in oplossingen? Dan zul je vanzelf verschillende werkende oplossingen vinden voor jou probleem of uitdaging. Je kunt dus aantrekken wat je wilt. Oplossingsgericht denken kan hierin enorm helpend zijn. 

Probeer gericht je aandacht te verschuiven naar mogelijkheden en oplossingen.

Vraag jezelf eens af: Hoe zou het leven eruit kunnen zien in de meest optimale situatie? Wat doe je anders? Wat doe je juist meer? Welk gedrag hoort bij de wens die je voor jezelf hebt? Schrijf dit voor jezelf uit. Hoe je denkt, wat je doet, hoe de toekomstige jij je gedraagt, welke woorden je tegen jezelf uitspreekt en creëer een toekomstscenario voor jezelf. Probeer zoveel mogelijk aandacht te besteden aan waar je naartoe wil. 

Mindset shift 6: Van individueel georiënteerd leven naar denken in termen van WIJ.

Ik las laatst het boek: ‘Met zen de planeet redden’ en stuitte op het gedachtegoed van Thich Nhat Hang over de ‘interconnectedness’ van het leven. Dat concept gaat in op de onderlinge verbondenheid van het leven. In het boeddhisme, en met name in Thich Nhat Hanh’s leringen, verwijst interconnectedness naar het idee dat alle verschijnselen in het universum onderling verbonden zijn. Dit gaat verder dan alleen menselijke relaties; het omvat alle levende wezens, de natuur en zelfs ogenschijnlijk niet-levende elementen. Het idee is geworteld in het begrip dat alles afhankelijk is van andere dingen om te kunnen bestaan. In het boek stelt Thich Nhat Hanh de suggestie dat we moeten erkennen dat onze acties en keuzes invloed hebben op het geheel van het leven op aarde. Als we begrijpen dat alles met elkaar verbonden is kan dit leiden tot meer bewuste en zorgzamere keuzes. Respect hebben voor elkaar, mededogen tonen aan je medemens, verbinding aangaan, empathie tonen, allemaal manieren waarop je kunt bijdragen aan het groter geheel. Het idee van interconnectedness moedigt ook aan tot het overstijgen van het egoïstische perspectief en het ontwikkelen van een gevoel van medeverantwoordelijkheid voor het grotere geheel. Het denken in termen van ‘WIJ’ kan je leven rijker, mooier en meer vervullend maken door de onderlinge verbintenis van het grotere geheel. De stoïcijnse filosofen verwijzen hier in hun werk ook regelmatig naar. Er bestaat een groter geheel waar jij onderdeel van uitmaakt: de natuur, de mensen om je heen, de omgeving; jij speelt een bepaalde rol in dat geheel.

Mindset shift 7: Van jezelf als vijand beschouwen naar het worden van je eigen beste vriend. 

De allerbelangrijkste relatie in het leven is de relatie met jezelf. Hoe jij jezelf behandeld, zet de toon voor al je andere relaties. Echter zijn wij in het leven vaak onze eigen grootste vijand. We koesteren wraak, wrok, frustratie, of zelfs woede, en zijn daar vaak zelf de grootste slachtoffer van. Wellicht had je bepaalde verwachtingen ten aanzien van het leven, en ben je teleurgesteld in hoe het zich tot dusverre heeft kunnen ontwikkelen. Die gevoelens kunnen je vanbinnen opvreten. Het knaagt aan je. Sommige dingen die je echt graag wilt hebben krijg je niet, of je lijkt het maar niet te verkrijgen. Je bent strikt naar jezelf. 

Een van de mooiste intenties die je, vanuit mijn oogpunt, kunt hebben in je persoonlijke ontwikkeling is de intentie om je eigen persoonlijke vriend te worden. Het leren van compassievol zijn richting jezelf bevordert een gezonde relatie. En het goed leren zorgdragen voor jezelf zal als beloning hebben dat jij ook beter in staat bent om er voor andere te zijn.

Allereerst is het belangrijk om bewust te worden van de rol die je gedachte spelen en de mate waarin je kritisch bent op jezelf. Zelfreflectie helpt je om de oorsprong van je gedachte beter te leren te begrijpen, die vaak geworteld zitten in ervaringen uit het leven. Ga naar deze pagina voor meer info over zelfreflectie. Misschien kan de informatie je daar verder op weg helpen.  https://www.krachtigemindset.nl/zelfreflectie-versterken/

Daarnaast speelt acceptie een belangrijke rol. Wij hebben allemaal onze gebreken en imperfecties. Epictetus zei het al: Wij hebben allemaal een bepaalde rol gekregen in dit leven. Met sterke eigenschappen, en minder sterke eigenschappen. De kaarten zijn al lang geschud. Iemand mag zijn rol helaas maar kort uitvoeren op aarde, de ander zal hier langer verblijven. Het is aan jou om je rol zo goed mogelijk te vervullen. Accepteer je menselijkheid met daarbij je tekortkomingen. Ga het avontuur aan om vanuit die acceptatie en nieuwgierigheid liefdevol zorg te dragen voor jezelf. Behandel jezelf als iemand waar jij verantwoordelijk voor bent. En vier de kleine dagelijkse overwinningen in het leven alsof het de grootste overwinningen zijn. 

Mindset shift 8: Van altijd onderweg zijn naar regelmatig bewust stilstaan.

Het leven is vluchtig. We zitten alweer in de laatste maand van 2023. Ik hoor het regelmatig op straat en in mijn vriendenkring: Time flies. Als mens zijn wij vaak geneigd om te kijken naar de zaken die op dit moment ontbreken (denken in schaarste) of dingen die wij juist nog allemaal moeten (willen) doen. In deze zoektocht vergeet je soms even stil te staan. Te pauzeren. En het tot je door te laten dringen van hetgeen je allemaal hebt en mag doen. Het is heel gemakkelijk om te vergeten wat je hebt, wat je allemaal doet, en welke mooie tijd zich nu voor je afspeelt. Vergeet niet dat het misschien ooit wel een je wens was om te staan waar jij nu staat. Besef jij dat? Mag en kan jij daarvan genieten? 

Wereldberoemde schrijver Robert Greene kreeg laatst een beroerte, en leeft nu helaas een sedentaire levensstijl. Gelukkig voor mij hem kan hij zich nog wel enkele uren per dag bezighouden met het schrijven: zijn diepste passie. Daarentegen heeft hij fysiek ook zeker wat ingeleverd. Zo doet hij nu 10 minuten over zijn schoenen strikken, en voelt hij zijn benen gedeeltelijk niet meer. Hij was erg actief: deed veel aan wandelen en zwemmen. Vanuit zijn kantoor ziet hij nu regelmatig mensen buiten met een hond wandelen. Dat raakt hem en roept jaloezie wekkende gevoelens op: ‘Wauw, dat wil ik ook zo graag doen’. Tegelijkertijd beseft Greene ook dat hij, na een ontsnapping aan de dood, het cadeau heeft gekregen van het besef hoe fijn al deze (ooit) ‘basale’ dingen wel niet zijn. Iets wat hij nu wel ziet, in tegenstelling tot waarschijnlijk de persoon die langsliep met de hond. Daar ligt een krachtige boodschap van Greene: We gaan vaak voorbij aan de meest triviale dingen in het leven, en staan daarbij te weinig écht stil. We zijn continu bezig, waardoor we vaak niet meer beseffen waar we mee bezig zijn en hoe bijzonder iets werkelijk is.

Advies van Greene: Wees je bewust van hetgeen je allemaal kan en mag doen. Het kan je elke dag afgenomen worden. 

Mindset shift 9: Van denken in resultaten naar genieten van de reis naar je bestemming. 

Stel je hebt voor jezelf een doel gesteld. Je leeft enorm gedisciplineerd om hier naartoe te komen, maar bent eigenlijk tijdens het werken richting jouw doel niet blij, gelukkig en tevreden. Je geniet er nauwelijks van. Wat is het gewenste resultaat je dan waard? Het is heel gemakkelijk om jezelf te verliezen in het resultaat denken. Voor je het weet koppel jij je eigenwaarde aan een specifiek resultaat. Als je dat niet behaald, dan heb je gefaald. Voor mij zeer herkenbaar. Als ik een idee had, dan moest dat de werkelijkheid worden. Ik had een hele rigide kijk op zaken. Het kan anders.

Als je het van een afstand objectief bekijkt is het uiteindelijke gewenste resultaat nog niet 1% van je tijd. Zou het dan niet fantastisch zijn als je die andere 99% van je reis jezelf toelaat om daar ook bewuster van te genieten. De struggles, het vallen en opstaan met nieuwsgierigheid tegemoet te zijn. Durven plezier maken. Je worstelingen en faalmomenten met een glimlach tegemoet treden. Jezelf niet altijd te serieus te nemen. Omdat je weet dat de reis, het proces, je daadwerkelijke resultaat is.

We herkennen allemaal wel de verhalen dat je na lange tijd werken eindelijk je gewenste resultaat hebt bereikt en denkt: was dit het? Het enige moment dat je hebt is in het hierin nu. Focus op het proces en geniet daarvan. Dat maakt het vele malen leuker. Want plezier hebben, zingeving ervaren, goed in je vel zitten. Is dat niet het doel?

Mindset shift 10: Van als… dan denken naar realiseren van de ACTIE-modus.

Diep vanbinnen weten wij wat wel of juist niet willen doen en zeggen als mens. Wij hebben allemaal een innerlijk kompas dat spreekt. Toch stellen wij vaak uit. Het brein kan ons daarin echt als geen ander misleiden. Wij stellen acties uit waarvan wij diep vanbinnen weten dat ze ons leven kleurrijker zullen maken. Het brein verzint goede redenen om het voorlopig nog even uit te stellen, en natuurlijk kan jij je daarin vinden. Je legt immers het plan tijdelijk in de ‘ijskast’ en je zegt er geen definitieve nee tegen. Dus ben jij goed bezig, want het plan staat.. Toch?

Maar hoe meer tijd jij geeft aan je brein om een actie of probleem te overdenken, hoe meer redenen het zal verzinnen om je daar vervolgens weer uit te praten. Soms lijken die redenen heel rationaal, waardoor het een weloverwogen besluit likt. Maar diep vanbinnen voel je dat deze actie nodig is. Dat principe heet paralysis by analysis: dat je zo diep in een probleem of gedachte bent geworteld, waar je over allerlei aanpakken aan het beredenen bent, dat je het belangrijkste vergeet: de actie zelf. 

Als ik meer energie heb, dan ga ik fanatiek het sporten (weer) oppakken.

Als ik meer zelfvertrouwen had, dan zou ik meer de authentieke versie van mijzelf durven laten zien

Als ik meer vrije tijd had, dan zou ik meer tijd nemen om goed voor mijzelf te zorgen.

Als ik deze studie heb afgerond, dan …

Allemaal uitstekende redenen om iets niet te doen: maar juist dat maakt je ongelukkig. Jij weet waar je naartoe wilt gaan, maar stelt uit. Nick bare heeft hier een goede oplossing voor. Bedenk de allerkleinste stap die je kunt zetten om iets te bereiken dat je wilt. Stel je wilt meer gaan wandelen, of meer boeken lezen. De allerkleinste stap kan dan zijn om überhaupt naar buiten te gaan, als is het voor 1 minuut om te wandelen, of juist 1 pagina te lezen. Zodra je de allerkleinste stap duidelijk hebt begin je met aftellen: 3,2,1 GO! En je gaat het doen. Simpel en krachtig. 

Dit vind je misschien ook interessant.